Op 31 januari 1933 werd door de heer Ing. J.M. Hupkes in Den Haag N.V. Ingenieursbureau Kracht opgericht. Een jaar later trad zijn zoon Ir. J.H. Hupkes toe. Op het dieptepunt van de economische crisis was vooral kracht nodig om een bedrijf te starten. Vanaf het eerste begin werden buitenlandse producenten van machines en componenten op de Nederlandse zakelijke markt vertegenwoordigd. Het belangrijke uitgangspunt was dat er door een gedegen toepassingsgericht advies een onmisbare meerwaarde moest worden geboden. Vooral daardoor waren al snel belangrijke bedrijvenklant.
Enkele jaren later werden de eerste stappen gezet in de industriële elektrische verwarming gebaseerd op destijds nieuw ontwikkeld legering materiaal. Na de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog kwamen er nieuwe mogelijkheden. Onder meer werden onderdelen auto- en scheepsmotoren in grote hoeveelheden verkocht. Daaruit ontstond een joint-venture groothandel in glijlagers onder de naam Kracht Nederland B.V. en uiteindelijk de huidige Glijlager afdeling. Daarnaast werden activiteiten in de spoortechniek ontwikkeld vooral betreffende levering van apparatuur voor onderhoud van de spoorinfrastructuur. In 1987 verhuist Kracht van het Koningsplein in Den Haag naar de huidige locatie aan de Populierendreef in Voorburg.
Na 2010 breidt het glijlager programma zich verder uit. Steeds meer vanuit een behoefte uit een specifieke branche. Zo ontwikkelden we onze mangaanstalen lagerbussen speciaal voor grondverzet apparaten en voorzetapparatuur. Speciale sinterbronzen lagers met straling-bestendige smering voor medische apparatuur en keramische glijlagers en keramische kogellagers voor toepassing in chemicalien.
In 2017 starten we met de verkoop van ons assortiment glijlagers vanuit een gebruiksvriendelijke webshop. Hierin kunnen onze klanten ook kleinere aantallen bestellen, waarmee we zien dat de hoeveelheid klanten die we bedienen steeds meer toeneemt. Inmiddels hebben we ruim 10.000 geregistreerde debiteuren door heel Europa.
Als we in 2020 geconfronteerd worden met het wereldwijde corona virus zijn we juist zover om onze wrijvingsloze lagerbussen te presenteren. Deze techniek maakt gebruik van perslucht en zorgt ervoor dat de as in het lager gaat zweven. We passen deze techniek toe in de door ons zelf ontwikkelde Tribotester. Dit apparaat maakt op een effectieve wijze zichtbaar waar het verschil zit tussen statische en dynamische wrijving. De testen voeren we uit in ons eigen lab voor de materialen die we verkopen.
Inmiddels is ons lab voorzien van een professionele 3D printer en scanner. Daarnaast maken we gebruik van een vacuum-oven voor het opnieuw impregneren van oliehoudende lagerbussen. Machinale bewerkingen voeren we uit in onze eigen werkplaats of bij partners in onze directe omgeving.
Kortom, Kracht heeft zich verder ontwikkeld als specialist op het gebied van glijlager techniek en denkt graag met de klanten mee op basis van eigen expertise met innovatieve materialen / producten. En dat blijven doen...